09 юли 2007

Фрапорт/БМ Стар ще плаща различно от офертата концесионно възнаграждение

Размерът на концесионното възнаграждение, определено от Министерския съвет за избрания концесионер на летищата във Варна и в Бургас, се разминава с предложените в офертата отчисления на спечелилото обединение между “Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисиз Уърлдуайд”, Германия, и “БМ Стар”, България. Това става ясно от решение № 449 на кабинета от 15 юни, което ще бъде обнародвано във вторник в Държавен вестник и с което Mediapool разполага.

За въпросното решение бе обявено, че е взето на извънредното заседание на кабинета, което бе отложено от 15 за 14 юни, заради ангажименти на министър-председателя Сергей Станишев. А в официалния сайт на Държавен вестник пише, че в броя на изданието от 20 юни ще се публикува решението за концесиите на летищата № 449 от 15 юни. Под документа за министър-председателя е подписана вицепремиерът Емел Етем.

В това правителствено решение е записано, че концесионерът ще плаща възнаграждение на държавата, възлизащо на 19,2% от стойността на една от двете суми – или тази, формирана от всички приходи от дейности за текущата година, или от общите приходи от таксите на летищата и дейностите на оператора. За база се определя по-високата сума.

В огласената миналата година класация на кандидатите за концесионер на морските летища предложението на Фрапорт/БМ Стар за отчисления за държавата бе за 16,8 на сто. То бе на трето място след офертата на Венси Консешънс и Венси Еърпортс, посочили 21 на сто, и на датската “Копенхаген Еърпортс” от 30 на сто.

Изборът на датчаните обаче бе обжалван и Върховният административен съд реши в началото на годината, че не отговарят на изискването за опит в управлението на две летища в различни държави с определен брой пътници. Така се стигна до повторния избор на концесионер, за какъвто бе определен немско-българският консорциум.

Въпреки, че според решението на кабинета бъдещият частен оператор ще плаща повече от първоначално предложението, остава въпросът как се е стигнало до новото отчисление за държавата, след като Министерството на транспорта не е обявявало публично, че е искана подобрена оферта на Фрапорт/БМ Стар.

От решението на МС става ясно, че бъдещият оператор на двете морски летища, с когото ще се сключи договорът, ще се казва “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД. За пръв път немският летищен оператор ще даде името си на фирма с негово участие в чужда страна, казаха за Mediapool представители на Фрапорт.

“Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД ще получи правата върху управлението на 2 231 467 кв. м от летище Варна и 2 531 795 кв. м от аеропорта в Бургас.

В концесията няма да бъдат включени обектите на Ръководство на въздушното движение, но ще влязат бъдещите съоръжения, изградени от частния оператор.

Съществува опция за включване на разширенията на двете летища, които в момента държавата прави със собствени средства. Заради забавеното концесиониране на летищата Министерството на транспорта бе принудено да инвестира в увеличението на капацитета на терминалите.

Внесеният от концесионера депозит ще бъде задържан и приспаднат от еднократното концесионно възнаграждение, чийто размер в решението на МС обаче не е записан.

Законосъобразността на правителственото решение подлежи на обжалване в 7-дневен срок от обнародването му на 20 юни.

Клиентите ни нямат намерение да обжалват, те са огорчени от изхода на процедурата, заяви за Mediapool адвокатът на “Копенхаген Еърпортс” Ангел Ганев.

1 коментар:

rumibo каза...

Тази история е върхът на сладоледа на много загрижения за съдбините и добруването на България бай Симе & Co.Мнооого ще се говори и пише по темата най-малко по две ама много прости причини:
1.Такова чудо- подарък-коцесия на барабар цяло гражданско летище, пардон даже две летища,няма по Европа- нищо че Пламенчо и Никито викаха, че от там черпят богат европейски опит.
2.Най-елементарната сметка показва, че сумата от концесионните такси, ако някой ги плати,и сумата за инвестициите, ако случайно някой ги направи, е поне 2,5 пъти по- ниска от сумата на приходите, които че направят двете летища в хоризонт от тридесет години напред.
Който не вярва да вземе да го сметне!Ето това се вика грижа народна българска и преданост- сакън да не обеднее Симе.